فریبکاری تحصیلی رفتارهای مبتنی بر نیرنگ و فریب برای دستیابی به پیامدها و نتایجی است که فرد شایستگی آن را نداشته و مهارت و توانایی لازم برای کسب آن را ندارد
فریبکاری تحصیلی معمولا بدون دلیل رخ نمی دهد و اغلب دانشجویان این کار را نه برای لذت بردن، بلکه برای رسیدن به اهداف و شرایطی که شایسته آن نیستند انجام می دهند. مرور شواهد تجربی نشان می دهد که استفاده از روشهای فریبکارانه در محیطهای تحصیلی به شدت رو به افزایش است. با توجه به گسترش فزاینده پدیده فریبکاری تحصیلی به مثابه یک سازه انگیزشی، پژوهشگران مختلف در تلاش هستند تا عوامل موثر بر این سازه را شناسایی کنند
زیرا این رفتارها در بلند مدت پیامدهای منفی زیادی برای دانشجویان به همراه دارد. با توجه به خلاء پژوهشی موجود در این حوزه و از طرف دیگر پیامدهای منفی فریبکاری تحصیلی و احتمال تعمیم آن به سایر حوزه ها، این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اخلاق تحصیلی و فریبکاری تحصیلی با نقش میانجی کمک طلبی تحصیلی در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گناباد طراحی و انجام خواهد شد.
ترویج فرهنگ یکپارچگی تحصیلی و ارائه سیستمهای حمایتی برای کمکجویی دانشآموزان در پیشگیری از رفتارهای تقلب و ترویج رفتار اخلاقی بسیار مهم است