امروزه یکی از مهم ترین دغدغه های نظام آموزش عالی موفقیت دانشجویان است و این نظام زمانی موفق خواهد شد که یادگیرندگان از لحاظ تحصیلی در وضعیت خوبی باشند
. یکی از مهمترین متغیرهای موثر بر موفقیت دانشجویان پایستگی تحصیلی است که به توانایی دانشجو در غلبه بر مشکلات و چالش های زندگی تحصیلی همچون نمره های پایین، فشار امتحان، تکالیف مشکل و بازخوردهای منفی اشاره دارد.پایستگی تحصیلی را به عنوان توانایی دانشجو برای موفقیت در هنگام مدیریت مشکلات تحصیلی و عقب ماندگی در محیط دانشگاه تعریف کرده است
یکی از عوامل موثر بر پایستگی تحصیلی، مشغولیت تحصیلی است.پژوهشها در چند دهه گذشته نشان دادهاند که کیفیت محیط یادگیری و ادراک دانشجویان از آن نقش تعیین کننده ای در یادگیری، عملکرد و نگرش مثبت فراگیران دارد.ادراک از محیط کلاس یکی از مهمترین تعیین کننده های یادگیری دانشجویان است و ویژگی های بافتی اجتماعی محیط یادگیری بر پیشرفت تحصیلی تاثیرات معنی داری دارد .به طور کلی مرور متون پژوهشی موجود نشان می دهد که ادراک از محیط یادگیری می تواند بر مشغولیت تحصیلی و پایستگی تحصیلی تاثیر مثبت داشته باشد، مشغولیت تحصیلی نیز می تواند برپایستگی تحصیلی اثر مثبت داشته باشد، بنابراین پیش بینی می شود که مشغولیت تحصیلی بتواند در رابطه بین ادراک از محیط یادگیری و پایستگی تحصیلی نقش میانجی داشته باشد