خلاصه سیاستی

انتشار محتوا: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۸:۰۷ قبل از ظهر

خلاصه سیاستی:

این نوع مقالات به عنوان ابزاری برای ارائه توصیه­‌های سیاستی مبتنی بر شواهد به خوانندگان کمک می­‌کنند تا سیاست­‌های دولت را تحلیل نموده یا سیاست­‌های بدیلی پیشنهاد دهند و در مورد آن­ها تصمیمات آگاهانه­‌تری گرفته شود. هدف اصلی خلاصه سیاستی یا گزارش سیاستی فراهم کردن تحلیل یا توصیه متقن، مبتنی بر شواهد میدانی و بومی در مورد یک مساله مشخص برای مخاطب مشخص است. در دنیای سیاست­گذاری، مخاطبان به اطلاعات دقیق و سریع نیاز دارند. به همین دلیل، گزارش­‌ها و خلاصه­‌های سیاستی به نحوی نوشته می­‌شوند که خوانندگان از جمله سیاستگذاران و مدیران دولتی با دسترسی بهنگام به اطلاعات واقعی، تصمیم درست و موثری بگیرند. در این راستا به تمرکز بر یک مسئله مشخص، عملیاتی بودن راهکارها با توجه به شرایط زمانی و مکانی مسئله، ایجاز، و انسجام و روانی بالای متن بسیار تاکید می­‌شود. خلاصه­‌ها و گزارش­‌های سیاستی معمولاً به ارائه خلاصه­‌ای مفید از اهمّ تحقیقات و نظریات علمی مربوطه، پیشنهاد گزینه‌های سیاستی ممکن، و گاهی استدلال در خصوص یک اقدام عملی خاص می­‌پردازند. این نوع مقالات ممکن است هدف بی­‌طرفی یا متقاعد کردن خوانندگان در جهت خاصی باشد. اگر نوشتن مقاله به قصد متقاعد کردن باشد، بدنه گزارش از زبان بی­‌طرف استفاده می­‌کند تا خواننده را در مورد فوریت یک مشکل فعلی و نیاز به اقدام متقاعد کند.

ساختار مقالات خلاصه سیاستی:

  1. ساختار خلاصه سياستي( گزارش سیاستی)

خلاصه/ گزارش سیاستی بسته به حوزه موضوعی، هدف و مخاطبان می­تواند به روش­های مختلفی ساختاربندی گردد. به طور کلی خلاصه سیاستی کم­حجم و در حد 2تا 10 صفحه است اما گزارش سیاستی تفصیلی و در حد 10 تا بیش از 100 صفحه حجم دارد. ساختار هر دو قالب بدین شکل پیشنهاد می­شود- اما در صورت لزوم تغییرات در ساختار قابل­بررسی است و در صورت موجه بودن، مانع ورود به فرآیند داوری نمی­شود:

عنوان: عنوان مناسب گویای محتوای خلاصه/ گزارش سیاستی است. یک عنوان خوب به سرعت محتوا را به شکلی جذاب و به یادماندنی به ذهن منتقل می­کند.

خلاصه مدیریتی (چکیده): برخی از مخاطبان شما زمان لازم برای خواندن کل گزارش را نخواهند داشت. بنابراین خلاصه اجرایی باید بتواند نکات کلیدی گزارش را در دو یا سه صفحه بیان کند. این بخش با هدف ارائه خلاصه­ای کوتاه از اهمیت مسئله، بیان مسئله، اینکه چرا سیاست فعلی نیاز به بازنگری دارد، راهکارهای سیاستی و خلاصه­ای از استدلالات در دفاع از راهکارها ارائه می­شود. یک خلاصه اجرایی خوب:

  • شرح مختصری از وضعیت و مسائل موجود ارائه دهید.
  • چند مثال یا آمار قانع کننده ارائه دهید.
  • یافته­ها و توصیه­های خود را برای اقدامات آینده فهرست کنید. 

مقدمه یا بیان مسئله (مشتمل بر اهداف، ضرورت، تعریف مسئله سیاستی، پیشینه سیاستی...):

مقصود اصلی این بخش متقاعد کردن مخاطبان هدف، در مورد اهمیت موضوعی است که به آن پرداخته می‌شود. معمولاً این بخش شامل شرح مختصری از موضوع، اهداف، ضرورت، تعریف مسئله سیاستی، پیشینه سیاستی و مسیر سیاستی پیموده شده، مروری کوتاه بر تجارب قبلی و بیان روشنی از پیامدهای مثبت و منفی سیاست­های پیشنهادی است. حجم این بخش به شناخت مخاطب از موضوع و پیچیدگی آن بستگی دارد و موارد زیر را پوشش می­دهد:

  • سوال یا موضوع و چرایی اهمیت آن را توضیح دهید.
  • هدف تحقیق را مشخص کنید (به عنوان مثال "این گزارش با هدف ارزیابی اثربخشی سیاست فعلی ... و توصیه ... پرداخته است").
  • نمای کلی از نحوه ساختار گزارش ارائه دهید.
  • هر گونه تعاریف مورد نیاز از اصطلاحات یا مفاهیم را ارائه دهید.
  • محدوده مورد مطالعه را مشخص کنید (به عنوان مثال "در ایران")
  • مشخص کنید که چه کسی گزارش را تهیه کرده است (نقش­ها و مشارکت­های اعضای گروه) و مخاطب مورد نظر چه کسانی هستند.

ادبیات علمی مربوطه: مشتمل بر اهم نظریات سیاستگذاری عمومی و نظریات علمی دیگر حوزه­ها ناظر بر مسئله و اینکه آن نظریات چگونه در فهم مسئله و راهکارهای آن اثرگذارند و تغییر ایجاد می­کنند.

بدنه گزارش شامل تحلیل نقادانه و استدلالات: این بخش، بحثی در مورد سیاست فعلی در حال اجرا با تأکید بر نقاط قوت و محدودیت­های آن ارائه می­دهد. تحلیل نقادانه جایی است که شما ادعای خود را مطرح می­کنید. باید روشن شود که چه جنبه­هایی از سیاست فعلی نیاز به تغییر دارد. یک نمای کلی از سیاست مورد نقد و دلیل ناکافی بودن این سیاست را نشان دهید. به چگونگی دخالت ذینفعان مختلف در این موضوع بپردازید. تحلیل نقادانه معمولا طولانی‌ترین بخش خواهد بود، زیرا بخش عمده تحلیل شما در اینجا رخ می‌دهد. همچنین وسعت و تأثیر مسئله، مقیاس مسائل، اینکه چه کسی/چه چیزی تا چه میزان و از چه منظری تحت تأثیر قرار می گیرد، شواهد علمی، داده ها و/یا مدل سازی، تبیین ذینفعان یا گروه های ذینفع، تببین روندهای آماری، سیاستی، سیاسی یا تاریخی و پیامدهای آنها یا آینده­نگاری در مورد آنها، و احیاناً مطالعات موردی (موردکاوی) می توانند در این بخش مطرح شوند.

راهکارهای سیاستی (توصیه­های سیاستی): یکی از ویژگی‌های گزارش سیاستی که محتوای آن را متفاوت از مقاله می‌کند این است که شامل توصیه‌هایی است، به عنوان مثال برای تغییر قانون یا تأمین مالی یک برنامه. در واقع این بخش توصیه¬های شما برای تغییر است. با توجه به قیود اجرایی، سیاسی، سیاستی، اجتماعی و ... شناسایی شده در بخش تحلیل نقادانه،  در این بخش راهکارهای سیاستی با جزئیات و تعیّن مناسب تشریح می­شوند و جزئیات راهکار سیاستی پیشنهادی بایستی با استدلال به یافته­های قسمت­های قبل در پیوند باشد. این بخش همچنین نشان می­دهد که چه نهادها یا اشخاصی نقش تدوین، تصویب، اجرا، نظارت و بازبینی توصیه­های سیاستی را دارند و در صورت وجود، گام­ها و مراحل زمانی یا شروط و شرایط انتخاب یک راهکار به طوری که منجر به موفقیت بشود نیز ارائه می­شود. این بخش می­تواند دارای یک بیانیه پایانی کوتاه و منسجم است که پیام کلیدی را تکرار می­کند.

فهرست مراجع

  • تمام منابع استفاده شده، از جمله تمام شکل­ها، نقشه­ها و داده­ها، باید به طور کامل ارجاع داده شوند.
  • تمام منابعی را که برای نوشتن گزارش نهایی استفاده شده­اند، باید فهرست کنید.
  • نظرات یا بازخورد ذینفعان به طور کامل ارجاع داده شود.
  1. نکاتی برای نویسندگان
  • به سازمان­دهی مطالب دقت کنید: در نگارش خلاصه سیاستی از سبک هرم وارونه استفاده نمایید. بنابراین مهم­ترین پیام گزارش سیاستی در بند (پاراگراف) ابتدایی و کم اهمیت­ترین مطلب در بند آخر قرار دهید.
  • حرفه­ای باشید، نه آکادمیک: مخاطبان خلاصه سیاستی علاقه­ای به روش­های تحقیق/تحلیل انجام شده برای تولید شواهد ندارند. آنها علاقه زیادی به دانستن دیدگاه نویسنده در مورد مشکل و راه­حل­های بالقوه بر اساس شواهد جدید دارند. با این حال برای دفاع از توصیه سیاستی خود، مروری بر نظریات  و آخرین تحقیقات نیز داشته باشید.
  • هدف و تمرکز مشخصی داشته باشید: مسئله­ای را که می‌خواهید به آن بپردازید، به وضوح تعریف کنید و ابعاد و مرزهای آن، زاویه پرداختن به آن، و سطح تحلیل و راهکار آن مشخص شود. همچنین خلاصه سیاستی باید مخاطب معینی را در نظر بگیرد و مشخص کند. این مخاطب می­تواند فردی تصمیم گیرنده، گروه­ی ذی­نفوذ یا رسانه باشد. اینکه مخاطبان هدف در مورد این موضوع چه می­دانند؟ چه اطلاعات جدیدی می­تواند بینشی دقیق­تر در مورد این موضوع ارائه دهد؟ خلاصه سیاستی باید به موضوع یا مشکل معیّن محدود گردد.
  • موجز بنویسید: خلاصه سیاستی از زبانی گویا، ساده و آشنا برای مخاطب استفاده می­کند. از به کار بردن بیش از حد اصطلاحات تخصصی و جملات طولانی اجتناب کنید. هنگامی که اصطلاحات تخصصی لازم است، آن را سریع و واضح توضیح دهید. باید این فرض را داشت که مخاطبان زمان زیادی برای خواندن متن ندارند، بنابراین خلاصه باید به وضوح با عناوین توصیفی قالب­بندی شود.
  • تبلیغاتی بودن: خلاصه سیاستی باید از طریق داشتن طراحی حرفه­ای و خلاقانه، توجه مخاطبان بالقوه را به خود جلب کند. به این ترتیب لازم است نویسندگان برخی از ویژگی­ها همانند استفاده مناسب از رنگ، آرم، عکس، نمودار، مدل مفهومی، شعار، نقل قول­های مصور و غیره را در کارشان بگنجانند.
  • رویکرد مبتنی بر شواهد داشته باشید: هدف یک خلاصه سیاستی متقاعد کردن است. بخش بزرگی از متقاعد کردن مخاطب، حمایت از ایده­های خود با استفاده از شواهد است. بنابراین راهکارها بایستی شواهدمحور باشند. همچنین از شواهد برای نشان دادن مشکلات در سیاست­های موجود استفاده نمایید.
  • توصیه­ ها عملی و امکان­پذیر باشد: خلاصه سیاستی ابزاری عمل­گرا است که متخصصان سیاستگذاری را هدف قرار می­دهد. بنابراین توصیه­هایی را پیشنهاد کنید که برای مخاطب واقع بینانه به نظر می­رسد و قیود اجرایی، مدیریتی، محدودیت منابع و بودجه، ابعاد سیاسی و ایدئولوژیک آن در پرتو تجربه گذشته همان بافتار و نیز تجربه دیگر کشورها مورد توجه واقع شده است. توضیح دهید که توصیه­های سیاستی شما چگونه ممکن است عملی شود؟ کدام مناطق، صنایع، بخش­ها، نهادها یا اقشار جامعه تحت تأثیر قرار خواهند گرفت؟ پیوندی قوی میان توصیه­ های سیاستی ارائه شده با  بدنه تحلیل (متن) ایجاد کنید.

 

محتوای آموزشی

 

 

خلاصه سیاستی چیست؟
شناسایی و شفاف سازی مشکل
شناسایی گزینه های سیاستی
طراحی خلاصه سیاستی
طراحی و پشتیبانی: پورتال زینوپارس